Friday, April 28, 2006

FILEM LUCAH : FINAS JANGAN GADAIKAN MARUAH MASYARAKAT MALAYSIA

KENYATAAN MEDIA (28 April 2006)

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) merasa kesal di atas tindakan FINAS yang menayangkan filem berunsur lucah dan tidak senonoh di Pawagam Mini P Ramlee, di ibu pejabat Finas baru-baru ini.

DPPWP berpendapat, tindakan menyiarkan filem berunsur lucah dan aksi bogel di dalam pawagam umum milik kerajaan memaparkan FINAS sebagai golongan yang tidak peka dan sensitif terhadap umat Islam di negara ini. Meskipun filem tersebut dikategorikan sebagai filem antimoral atau bersifat undergound masyarakat Malaysia tetap tidak boleh menerima filem seumpama ini

Dalam keadaan negara yang kucar-kacir kerana isu gejala sosial yang tidak selesai, lambakan filem-filem pornografi yang mudah didapati di kedai-kedai kaki lima, isu pelacuran dan seks bebas yang tidak terkawal, majalah-majalah lucah dan picisan yang berselerak di merata-rata, pihak FINAS pula dengan sengaja menayangkan filem ini untuk tontotan umum.

Biar apa pun alasannya, sama ada untuk menapis filem, atau untuk memperlihatkan kreativiti filem itu dihasilkan, atau kerana kesenian, untuk pendidikan dan lain-lain, filem yang berunsur lucah amat tidak wajar ditayangkan dimana-mana pawagam. Sepatutnya mereka yang diberikan amanah untuk menjaga FINAS perlu lebih berhati-hati dan lebih ketat di dalam mengawal filem-filem yang ditayangkan. FINAS perlu ingat, dihadapan kaca televisyen atau pawagam, yang menontonnya adalah rakyat umum yang berumur dari peringkat kanak-kanak sehinggalah ke orang tua.

DPPWP mempersoalkan mengapa filem-filem ini dapat ditayangkan dan mengapa pula ia ditayangkan dalam bangunan kerajaan? Ia memperlihatkan bahawa FINAS telah menyalahgunakan institusi milik kerajaan kerana menggunakan pawagam milik kerajaan Malaysia. Golongan ini seolah-olah mencabar undang-undang dengan membiarkan filem underground yang dipilih untuk tayangan terbuka di Finas tidak melalui tapisan Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF).

Dalam era globalisasi seperti ini, banyak filem lain yang jauh lebih hebat dihasilkan tanpa memasukkan unsur-unsur lucah atau aksi bogel. Kita dapati filem barat kebelakangan ini banyak yang dihasilkan tanpa unsur lucah tetapi mampu untuk mencapai tahap Box Office.

Tambahan pula, sejak kebelakangan ini filem-filem Malaysia pula amat mendukacitakan. Selain nilai moralnya yang rendah, filem Malaysia hanya berkisar tentang cinta, perasaan, dan jenayah. Para pelakon yang beragama Islam sanggup berpeluk dan tidur sekatil dengan pasangannya bukan mahram, kerana berlakon. Ramai juga yang berani berpakaian baju mandi dan berkemban, dan mengunjungi kelab-kelab malam, hisap rokok, atas nama lakonan. Seolah-olah filem itu tidak berharga atau bernilai sekiranya tidak ada unsur maksiat dan lucah seperti ini. Dalam keadaan begini, mengapa pula kerajaan membenarkan filem asing berunsur lucah ditayangkan? Tidak cukupkah derita masyarakat Malaysia yang sedang berkembang dengan gejala sosial?

Justeru, DPPWP mendesak supaya kerajaan khususnya Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan menyiasat bagaimana filem seperti ini boleh terlepas masuk ke pawagam kerajaan. DPPWP juga mendesak agar penganjurnya disiasat berhubung perkara tersebut.

DPPWP bertegas agar perkara seumpama ini tidak berulang lagi di masa hadapan. Umat Islam selamanya tidak boleh berkompormi dengan maksiat dan kemungkaran, meskipun atas nama kesenian, pendidikan, kebudayaan, dan lain-lain lagi.


KAMARUZAMAN MOHAMAD
Timbalan Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

1 Comments:

At 9:59 AM, Blogger Prelude said...

you are lame and touchy.. very edgy.. stop being such a tight ass.. its ppl like you who dun allow Malaysian FILM to succeed.. talk about mise en scene and narrative, but dunno how to appreciate.. its movies like this that actually dare come out and speak the truth about Malaysian.. capturing reality and projecting it to the big screen.. its called itallian neorialism.. reality being portrayed.. so accept it the way you accept iranian and egyptian movies having sex scene.. be thankful they still limitet the sexually explicit scenes and stuff.. tolonglah.. maju sikit boleh tak..

 

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com