Friday, December 30, 2005

PERUTUSAN SEMPENA TAHUN BARU 2006

KENYATAAN MEDIA (31 DISEMBER 2006)

Menjelang tahun baru 2006, pasti gempita terasa di setiap ceruk massa yang menguliti kehidupan tiap warga dunia. Di Kotaraya Metropolitan seperti Kuala Lumpur pasti menjadi hangat dengan pesta dan pelbagai wahana sambutan.

Dalam pada itu, masih ada rasa gusar dihati setiap rakyat yang inginkan kesejahteraan dan keamanan. Berbekalkan azam baru atau azam lama yang di "rebranding'kan", semua rakyat melangkah dengan penuh harapan agar tahun 2006 adalah tahun bertuah mereka, bak kata orang cina 'ada ong'.

Ya! kita mahu tahun 2006 adalah tahun bertuah bagi semua orang dan bukannya tahun yang ada 'ongkos'. Jangan pula kita biarkan poket rakyat dimiskinkan dengan desakkan ekonomi massa. Cukuplah jika tahun 2005 kita saksikan begitu banyak kenaikan harga barangan pengguna seperti minyak dan barang keperluan asasi.

Kita berharap agar prestasi ekonomi massa dapat diperbaiki dengan menjaga kepentingan rakyat tempatan. Kita harap agar kerajaan yang ada tidak merancang sebarang pembangunan yang akhirnya akan menyebabkan rakyat menjadi korban.

Diperingkat Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP), kami mewakili para penyokong dan warga kota yang inginkan kemajuan yang positif berharap agar pihak Kerajaan sensitif terhadap pembangunan semasa. Antara perkara yang DPPWP ingin sebutkan di sini adalah;

1. Kerajaan yang ada harus peka terhadap kesan kenaikkan harga minyak berdasarkan pengalaman 2005, oleh itu DPPWP berharap agar kerajaan BN tidak bermain politik dengan mengumumkan kenaikkan harga minyak secara mengejut seperti masa lalu. Pertimbangan yang wajar perlu dibuat dengan mengambil kira pandangan dan kesempitan hidup rakyat.

2. Pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna haruslah bertanggungjawab dan peka terhadap keperluan asas rakyat. Penguatkuasaan undang-undang haruslah tegas terhadap penjenayah perdagangan yang banyak menyeludup dan menyembunyi barangan utama pengguna hingga membebankan rakyat. Penguatkuasaan tanda harga dan logo halal harus dititik beratkan.

3. Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri pula haruslah secara serius menangani aspek kemasukan pekerja asing dari luar Negara. DPPWP dimaklumkan bahawa masih ramai lagi warga Negara asing yang berada dinegara ini secara haram. Ada yang masuk menggunakan visa pelancong atau pelajar. Disebalik peluang yang diberi, ada yang mengunakan kesempatan berada dinegara ini untuk berniaga secara haram, melakukan jenayah seperti menipu, mencuri dan ada yang menjual diri. Kita harap pemantauan secara kerap dilakukan bagi memastikan masalah ‘orang luar’ ini dapat diselesaikan tanpa menjejaskan hubungan diplomatik Malaysia dan antarabangsa.

4. Tahun 2006 juga haruslah dijadikan landasan yang tepat bagi Kementerian Kerja Raya dalam memberikan khidmat terbaik kepada rakyat. Kita tidak mahu insiden keretakan dan runtuhan binaan, jalan raya dan bangunan yang berlaku pada tahun 2005 berlaku. Kualiti binaan dan penyediaan prasarana haruslah sempurna tanpa membazirkan duit rakyat yang kebanyakkan dihabiskan untuk projek baik pulih. Konsesi penyelenggaraan Jalan Raya utama juga haruslah diperhatikan dan tidak membiarkan pemilik konsensi menaikkan kadar tol sesuka hati.

5. Kementerian kesihatan pula haruslah bersikap aktif dalam menangani isu-isu kesihatan seperti denggi dan dadah. Kita berharap agar kempen kesihatan dan amalan gaya hidup sihat dipergiatkan dengan memperbanyakkan interaksi dengan masyarakat. Kualiti perkhidmatan dan layanan kakitangan di Hospital dan Klinik Kerajaan haruslah diperbaiki dan tidak menjadikan orang awam sebagai mangsa kecuaian.

6. DPPWP juga berharap agar kementerian lain seperti Kementerian Penerangan dapat memperbaiki mutu perkhidmatan. Kita mendapati bahawa rating penonton yang menikmati saluran berimej baru RTM semakin meningkat, namun apa yang dipaparkan setiap hari terkadang mendukacitakan. Kempen – kempen menangani gejala sosial dan kempen positif lainnya sering kali dijadikan tempelan yang diselang selikan dengan hiburan tanpa sempadan beserta input filem dan drama yang bersifat kurang berimej keMalaysian. Menteri Penerangan dan Timbalannya harus melihat fenomena ini secara serius dan tidak terlalu tamak untuk bersaingan dengan stesen televisyen swasta hingga sanggup mengadaikan imej keMalaysian di kaca TV.

7. DPPWP turut berharap agar Kementerian Keselamatan Dalam Negeri dan Jabatan Perdana Menteri mengambil tindakan serius dalam menangani isu-isu jenayah sosial dan masalah keruntuhan akhlak yang dibayangi dengan kes bunuh, rogol, pecah rumah, rompakan, black metal, ajaran sesat, dan pesta maksiat lainnya.

8. Kementerian Kesenian, Kebudayaan Dan Warisan serta Kementerian Pelancongan pula adalah aset utama negara yang menjadi peneraju kepada pelestarian citra budaya bangsa Malasia dan penjana industri pelancongan negara. Oleh itu, seharusnya kedua-dua Kementerian ini mengasimilasikan budaya asal rakyat Malaysia tanpa terlalu bergantung pada budaya luar seperti konsert artis-artis dari luar negara. Aktiviti pelancongan dan kesenian haruslah dipergiatkan tanpa menjejaskan kehidupan masyarakat tempatan.

9. Seterusnya, DPPWP juga ingin melihat satu perubahan yang positif dalam Kementerian Wilayah Persekutuan setelah Menterinya sebelum ini Tan Sri Mohd Isa Samad yang mengamalkan rasuah meletakkan jawatan. DPPWP berharap agar pembangunan infrastruktur di Wilayah Persekutuan berjalan selari dengan pembinaan kualiti hidup, pemikiran dan sikap warganya yang tidak seharusnya dibiarkan hanyut dalam kepesatan arus kotaraya.

Diperingkat Wilayah Persekutuan pula, DPPWP berharap;

1. Projek pembangunan Kg. Baru oleh YTL haruslah diperbincangkan secara teliti tanpa merugikan penduduk asal Kg. Baru. Selagi pihak Kerajaan dan YTL tidak memenuhi kehendak para penduduk, diharapkan agar tiada sebarang provokasi yang dilakukan oleh mana-mana pihak yang kami khuatiri akan menyebabkan para penduduk berpecah belah.

2. Kami berharap agar pihak Kerajaan melalui DBKL dapat menaiktarafkan pasar-pasar awam seperti di Chow Kit dan Keramat agar sistem pengairan dan pembuangan sampahnya teratur dan selamat. Disamping itu, kita mahu agar tempat-tempat ini dijadikan pusat dagangan yang bersih dan dikuasai oleh rakyat tempatan.

3. Kami berharap agar isu perebutan dan pergaduhan di tapak perniagaan sementara "bazar Ramadhan" pada tahun 2005 tidak berlaku lagi pada 2006. Kami mahu ketelusan dipihak DBKL dalam mengagihkan tapak-tapak niaga tanpa adanya sindiket 'orang dalam' yang mengganggu hak rakyat yang lain.

4. Kami juga berharap agar isu perobohan kawasan setinggan diselesaikan secara baik dan DBKL harus melayan secara adil setiap kawasan perumahan setinggan yang masih ada. Bagi pembangunan Projek Perumahan Rakyat, kami berharap agar pihak DBKL memandang serius terhadap setiap aduan rakyat berkaitan aspek kemudahan dan kualiti rumah yang diberi. Rakyat sudah perit merasai pengalaman menaiki tangga puluhan tingkat kerana lif yang selalu rosak. Jangan tunggu media sampai baru nak bertindak.

Secara keseluruhanya DPPWP dan seluruh rakyat berharap agar tahun 2006 akan menjadi satu titik perubahan ke arah pembangunan dan kehidupan yang lebih baik buat semua.

Dengan itu DPPWP mengucapkan salam tahun baru kepada semua rakyat. DPPWP juga, mengesa kepada semua masyarakat muslim di negara ini agar bersolat hajat, semoga Allah memberikan rahmatnya kepada kita semua di tahun baru ini. Bagi yang bukan beragama Islam, DPPWP menyarankan agar berdoa mengikut cara masing-masing untuk kesejahteraan semua.

Salam tahun baru.
“Hadharah Islamiyyah bukan Islam Hadhari”

Herman Samsudeen
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

©1425/2004 pemudawilayah.blogspot.com®
Hakcipta terpelihara oleh Allah s.w.t. dan sebarang bentuk penyebaran untuk tujuan dakwah adalah digalakkan dengan menyatakan sumbernya.All things belong to Allah, s.w.t.)
pemudawilayah@yahoo.com
khalidabdwalid@yahoo.com